close
premieră
ultima difuzare
34109_-_254

Cannes 65: după premii, după dealuri, on reviens toujours au premier amour

“It's a film festival, it's not about giving awards to a particular country, but of choosing from among the selected films. It would be incorrect to generalize on the choice that has been made". Alexander Payne.

Iată palmaresul ediţiei 65: http://www.festival-cannes.fr/en/theDailyArticle/59528.html

Aşa cum am scris aici, “cinci ani după ce a luat Palme d’Or cu 432, se aşteaptă o reconfirmare a lui Mungiu.”
Aceasta s-a concretizat şi cinematograful românesc a mai obţinut un succes major, prin premiile de interpretare la filmul său După dealuri; acum două actriţe românce, Cristina Flutur şi Cosmina Stratan (Alina şi Voichiţa din film), au şansele reale ale unor cariere internaţionale.
Mungiu însuşi a primit premiul de scenariu pentru această poveste tragică desprinsă din realitatea cazului Tanacu, totodată şi cel mai lung film din competiţia 65 (2 ore şi 30 de minute) şi inspirat de cartea non-fiction a jurnalistei BBC, Tatiana Niculescu-Bran.

Spicuiesc din ecourile din presă:
Dan Făinaru în Screen International îi dă patru stele (din patru) şi a avut cel mai bun scor din competiţie în pagina cu poll-urile ziariştilor, 3.3, la paritate cu filmul lui Michael Haneke, Amour, care a luat Palme d’Or.
Justin Chang în Variety scrie: “Tough hill to climb” şi “accomplished but bleak 152 min. pic”, şi face comparaţii cu filmul lui Hans Christian Schmid, Requiem (2006).
Ziarul gratuit Metro, ediţia de Cannes a dat 7/10: “superb, un candidat serios la Palme D’or”.
Stephen Dalton în Hollywood Reporter: “tragic tale of religion and romantic conflict breathes fresh life into Romanian new wave”.
Francezii au fost în schimb, cum altfel decât împărţiţi J, Le Figaro dădea Palme d’Or, Le Monde, Premiere, Telerama, Positif- trei stele, L’Humanite 2 stele, în schimb Cahiers du Cinema o stea şi Le Parisien, niciu una, adică Bof !
După dealuri a fost de la început unul din favoriţii acestei ediţii a festivalului, dar nu se ştia ce va alege un juriu atât de eclectic, dirijat de un misterios, greu de mulţumit şi anti-american, de fapt anti-Hollywoodian Nanni Moretti. La final acesta a ţinut să mulţumească: "Ewan McGregor for his sincerity, Hiam Abbas for her passion, Jean-Paul Gaultier for his good humour that makes him the ideal audience member, Diane Kruger for her determination, Emmanuelle Devos for her kindness, Raoul Peck for his competence and his culture, Andrea Arnold for her enormous energy, and Alexander Payne for his knowledge of cinematic history."
Au fost 22 de filme în Competiţie dintre care am văzut 13 !: Amour-Iubire, de Michael Haneke (Palme d’Or!), Cosmopolis de David Cronenberg, De rouille et os /Rugină şi os, de Jacques Audiard, După dealuri de Cristian Mungiu, Killing Them Softly de Andrew Dominik, Holy Motors de Leos Carax (cel mai interesant film al ediţiei şi cel mai experimental), In The Fog /V Tumane/În ceaţă, de Sergei Loznita (out in 15, că a trebuit să plec, Premiul FIPRESCI şi al juriului ecumenic, filmat superb de Oleg Mutu în 72 de cadre, şi cu un rol secundar de ofiţer german al lui Vlad Ivanov, ambii participanţi la anterioara intrare a lui Loznita la Cannes, My Joy, în 2010),Lawless /Nelegiuiţi sau În afara legii, de John Hillcoat, Moonrise Kingdom de Wes Anderson, Mud de Jeff Nichols, On The Road/La drum de Walter Salles, The Angels' Share/Partea îngerilor de Ken Loach (Premiul Juriului), The Taste of Money/Do-Nui Mat/Gustul banilor, de Im Sang-Soo.
Am văzut cu totul 30 filme (cu 4 ieşiri), cu un clasic punkist din Un Certain Regard, Le Grand Soir, de Benoît Delepine şi Gustave Kervern -premiul juriului UCR!!! şi în Semaine de la Critique comedia neagră horror british irezistibilă /as in sick&twisted a lui Ben Wheatley (Down Terrace, Kill List), Sightseers (aceste ultime 2 filme au luat şi premiul Chien d’Or , adică Palme Dog, pentru cei mai buni canini din filmele de la Cannes 65).

Ar mai fi multe de povestit, dar neapărat…Eveniment în afara competiţiei, proiecţia la noul film a lui Philip Kaufman, biopicul de 2 ore şi 37 de minute ! - Hemingway and Gellhorn (film original HBO), şi cu această ocazie lecţia de cinema a lui Philip Kaufman, moderată de Michel Ciment, iar în sală se aflau editorul Walter Murch, CEO HBO şi producătorii, starurile Clive Owen respectiv Ernest Hemingway şi Nicole Kidman – Martine Gellhorn (care a stat tot timpul desculţă)…Filmul e cam lung, dar fascinant, şi îl vom regăsi cu siguranţă la următoarele premii Emmy şi Globurile de Aur. Lars Ulrich, da, Lars de la Metallica !, îl joacă pe documentaristul olandez Joris Ivensşi David Strathairn pe scriitorul John Dos Passos. Autorul unor filme risque (The Right Stuff, Insuportabila frivolitate a vieţii, Henry şi June, Quills) ar putea să dea lecţii de ecranizare autorilor adaptărilor literare mult-aşteptate din festival, care au fost, însă, destul de dezamăgitoare. Cosmopolis după romanul lui Don de Lillo, noul film al lui David Cronenberg cu Robert Pattinson, e pretenţios şi, până la urmă, cam degeaba. On the Road, adaptarea lui Walter Salles la romanul cult al generaţiei beat de Jack Kerouac, e un film prea lung (137 de minute), repetitiv, şi neimplicant.
În ultima seară, la Midnight Screenings, am oftat şi suspinat (pentru că nu făceam altceva şi pentru gratuitatea discursului şi pentru că văd un asemenea film în Palais Lumiere !!!), la Maniac de Franck Khalfoun (produs şi co-scris de Alexandre Aja), remake la filmul lui William Lustig din 1980 cu Joe Spinell, poate cel mai deranjant slasher făcut vreodată, acum cu un Elijah Wood freaky. Maniac e hiper-violent şi stylish, filmat din punct de vedere subiectiv şi cu muzică giorgiomoroderistică de Rob…şi a fost un final schizoid la această ediţie intensă pentru mine, care a stat însă din toate punctele de vedere sub semnul Amour…şi nu mă refer la cel de amour du cinema (on reviens toujours au premier amour J), ci la faptul că anul acesta, între rugină şi os, cam toate filmele au fost cu şi despre sau de dragoste…
Alin Ludu Dumbravă
30-05-2012

Dear visitor, this website uses cookies with the purpose of providing web services and functionalities which could not be provided without the use of cookies. By visiting and using this website you are giving your consent to have cookies downloaded to your browser.


You can learn more about cookies and change your cookie settings here.  



Don't show it again